Celem projektu była integracja młodzieży oraz edukacja regionalna. Młodzieży zostały zaproponowane warsztaty na temat edukacji regionalnej i praca metodą, która łączy naukę i zabawę, a także pogłębienie wiedzy na temat wspólnych korzeni na pograniczu polsko – niemieckim.
W ramach projektu zorganizowano trzydniowe spotkanie.
Pierwszego dnia uczestnicy projektu wzięli udział w 5 warsztatach naukowych:
- „Fizyka jest ciekawa” –młodzież przeprowadziła eksperymenty: wytwarzanie i badanie właściwości dwutlenku węgla – lewitacja, suchy lód, korytarz powietrzny, półkule magdeburskie;
- „Carving i kuchnia molekularna“ – wykonywanie dekoracji z owoców i warzyw, pokaz sztuki kulinarnej;
- „Obróbka cyfrowa obrazu“ – wykonanie zdjęć, przesłanie do komputera, przerabianie w programie gimp oraz wydrukowanie;
- „Moda i uroda“- dobór fryzur, sposoby czesania i wizażu, nowe trendy modowe;
- „Kreatywna strona reklamy“ – przygotowanie kampanii reklamowej produktu, projektowanie, rysunek ,logo, modeling.
Na warsztatach uczestnicy projektu podzieleni na mniejsze grupy (4 osobowe, wymieniane rotacyjnie, aby każdy uczestnik wziął udział we wszystkich warsztatach ) pod okiem doświadczonych warsztatowców uczestniczyli w pokazach i eksperymentach.
W ramach działań projektowych młodzież wzięła udział w prelekcji na temat historii rzeki Odry oraz przyrody Doliny Środkowej Odry na pograniczu polsko – niemieckim. Uczestnicy projektu wzięli udział w wyprawie odkrywców pn. Szlakiem solnym po Nowej Soli, podczas której poznali polsko – niemiecką historię warzelnictwa soli na terenie historycznego Śląska.
W trzecim dniu spotkania uczestnicy projektu wraz z regionalnym edukatorem poznali historię i przyrodę Kolska oraz inne ciekawostki dotyczące tego terenu min. unikatowe osiedle kolejowe z przełomu XIX /XX wieku, a także wzięli udział w grze terenowej „Wędrówka ścieżkami czarownic w Kolsku“, która opowiada o historii dotyczącej procesów czarownic, które w XVII w. miały miejsce w tej miejscowości.
W celu integracji uczestników i nawiązanie przez nich przyjacielskich relacji przewidziano udział uczestników projektu w pikniku drezynowym w Konotopie. Podczas pikniku rozegrane zostały zawody drezynowe. W trakcie punktu kulminacyjnego, młodzież nabyła wiedzę jak wykorzystać zabawę do pogłębienia wiedzy na temat historii, kultury oraz przyrody lokalnej.
Wspólne zajęcia uczestników przyczyniły się do integracji młodzieży, a także do niwelowania stereotypowego myślenia o kraju partnera, i stały się zachętą do nauki języka sąsiada.
Opracowanie grupa Młodych Redaktorów przy TSKMN /
opieka merytoryczna Iwona Wysocka (Asystent edukacji kulturalnej)